Det skal du vide om regninger og betaling af dine forsikringer

Hvordan betaler du dine forsikringer? Hvor ofte skal du betale dem? Og under hvilke vilkår? Her på siden får du information om dine betalinger – lige fra betalingsmuligheder til vilkår og betingelser.

 Information om regninger og betalinger

Sådan kan du betale dine forsikringer

Når du køber forsikringer, som vi udbyder i samarbejde med Tryg, bestemmer du selv, om du vil betale pr. måned eller én gang om året. 

Vil du ændre, hvornår du betaler dine forsikringer (hovedforfald), kan du gøre det på Min Side. 

  1. Log ind på Min Side
  2. Vælg den forsikring, du vil ændre. 
  3. Klik på linket under betalinger. 

Ønsker du eksempelvis at ændre din årlige betaling til månedlig eller omvendt? Så skal du være opmærksom på: 

  • Din månedlige betaling skal være over 30 kr., før den kan tilmeldes Betalingsservice.
  • Vi tilmelder dig automatisk til Betalingsservice, så du behøver ikke gøre andet end at bekræfte via Min Side.
  • Der er et opkrævningsgebyr på 9,50 kr. pr. opkrævning.
  • Har du allerede betalt for et helt år og skifter til månedlig betaling, sender vi penge retur til din NemKonto. Herefter starter den månedlige betaling.

Betal via Betalingsservice eller girokort

Du bestemmer selv, om du vil betale forsikringerne via girokort eller Betalingsservice.  Ønsker du at betale dine forsikringer hver måned, skal du dog tilmelde dem til Betalingsservice. 

  • Betaler du via girokort, er der et opkrævningsgebyr på 38,50 kr. pr. forsikring.
  • Tilmelder du regningerne til Betalingsservice, koster det 9,50 kr. pr. forsikring pr. betaling. 

Når du køber forsikringerne, skal du vælge girokort eller Betalingsservice som betalingsform.

Vær opmærksom på, at du ikke kan betale dine forsikringer via betalingskort.

Tilmeld let dine forsikringer på betalingsservice.dk

Hvordan tilmelder du dine forsikringer til Betalingsservice?

Du kan selv tilmelde Tryg-forsikringer til Betalingsservice – det er hurtigt og nemt. Gå til Betalingsservice.dk og udfyld formularen. Når du tilmelder dine forsikringer, skal du angive følgende: 

  • PBS nr.: 00071552
  • Debitor gruppe nr.: 01776

Særligt for lønsikring

Vi udbyder lønsikring i samarbejde med Topdanmark – derfor skal du kontakte dem på loensikring@topdanmark.dk, hvis du ønsker at få forsikringen tilmeldt Betalingsservice. 

Saml dine betalinger

Du kan samle dine betalinger i én opkrævning enten per måned eller årligt. Så kan du spare opkrævningsgebyrer på de enkelte opkrævninger og i stedet betale for én opkrævning per samlede betaling. 

Hvis du ønsker én samlet opkrævning, kan du ringe til os på 70 21 01 91.  

Hvis du vil ændre betalingen eller har modtaget et girokort

Du skal kontakte din bank, hvis du vil betale dine forsikringer fra en anden konto. 

Har du allerede modtaget et girokort, kan du ikke tilmelde betalingen til Betalingsservice. Du bliver nødt til at betale girokortet først – derefter kan du tilmelde betalingen til Betalingsservice.

Hent Betalingsservice-app'en

Du får med Betalingsservice-app’en et godt overblik. Her kan du se dine betalinger, betale dine regninger og tilmelde regninger til Betalingsservice. Du kan også tjekke status på dine tilmeldte aftaler og få besked, når aftaler afmeldes.

Få overblik – hent let app’en

Sådan tilmelder du din forsikringsoversigt til e-Boks

e-Boks er en nem, sikker og gratis løsning, hvor du kan opbevare din personlige post elektronisk ét samlet sted. e-Boks giver dig overblik, og du har altid adgang til vigtige dokumenter – eksempelvis dine forsikringsoversigter og policer. 

Du kan hurtigt og let tilmelde din forsikringsoversigt til e-Boks: 

  1. Log på e-Boks med MitID.  
  2. Vælg ‘Post fra virksomheder’.
  3. Tryk på ‘Mine tilmeldinger’.
  4. Find det selskab, du vil tilmelde – eksempelvis Tryg. 
  5. Klik på ‘Tilmeld afsendere’. 

Forsikringsvilkår og -betingelser

Når du køber forsikringer, er der en række vilkår og betingelser. Dem dykker vi ned i her. 

Kan jeg fortryde mit forsikringskøb?

Du kan godt fortryde dit køb af forsikring i løbet af 14 dage. Hvornår de 14 dages fortrydelsesfrist begynder, afhænger af, hvordan du har indgået aftalen. 

Få mere information om fortrydelse og købsvilkår.

Hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg køber online?

For at købe forsikringer på idaforsikring.dk, skal du eller en anden i din husstand være IDA-medlem. Du skal samtidig være 18 år eller have et samtykke fra dine forældre. 

Når du køber en forsikring hos os online, registrerer vi de oplysninger, du indtaster. Dem videregiver vi til vores samarbejdspartnere for at oprette din forsikring. Oplysningerne kan vi bruge til administration og til rådgivning. 

Lær mere om vores online handelsbetingelser.

Hvorfor står der Tryg på mine policer og opkrævning?

IDA Forsikring er en forsikringsformidler. Det betyder, at vi udbyder vores forsikringer i samarbejde med forsikringsselskaber. 

En stor del af vores forsikringer arbejder vi sammen med Tryg om, og derfor står der Tryg på din police. 

Det er også Tryg, der står for vores skadebehandling – derfor skal du også kontakte dem, når du skal anmelde en skade. Det kan du gøre på 70332525. 

Hos IDA Forsikring håndterer vi alt andet – lige fra rådgivning til gode forsikringstips. 

Har du erhvervsforsikringer? 

Hvis du har erhvervsforsikringer gennem IDA Forsikring, er det vores samarbejdspartner, ADIS, du skal kontakte om rådgivning. 

Det kan du gøre på tlf. 70277713 eller på mail idaerhvervsforsikring@adis.as.

Hvorfor skal jeg betale afgifter, når jeg har købt en forsikring?

Når du køber en forsikring, betaler du automatisk afgifter til staten og hjælpefonde. Afgifterne er ligesom den moms, du betaler på alle andre produkter og serviceydelser. 

Du betaler dem ned i statskassen som et tilskud til vores velfærdssamfund.

Spørgsmål & svar

Kundeservice

Få hjælp til selvbetjening, hvis du skal anmelde en skade, betale regninger eller ændre forsikringer.

Spørgsmål & svar

Få hjælp til dine forsikringer

Få svar på de mest stillede spørgsmål om alle IDA Forsikrings forsikringer, dækninger og tilvalg.

Kontakt

Ring eller skriv til IDA Forsikring

Har du spørgsmål til dine forsikringer, eller vil du købe en forsikring?

Telefon:

70 21 01 91