Tryg Lægehotline: Få lægehjælp i weekenden og på ferien

Tryg Lægehotline giver dig nem og hurtig lægerådgivning, når lægen har lukket, eller du er på ferie i udlandet.
Hvad er Tryg Lægehotline?
Tryg Lægehotline er en digital tjeneste, som via mobiltelefon, computer eller tablet gør det muligt for dig at kontakte en læge online uden for lægens åbningstid, eller når du er langt væk hjemmefra.
Tjenesten er et supplement til din praktiserende læge, så du kan få rådgivning af en lægefaglig person i weekenden og om aftenen, når lægen holder lukket.
Tryg Lægehotline giver dig desuden mulighed for rådgivning af en dansk læge, hvis du er på ferie i udlandet.
Hvad kan Tryg Lægehotline hjælpe dig med?
Tryg Lægehotline kan:
- Vejlede dig og give dig lægefaglige råd her og nu.
- Udskrive en recept, hvis det er nødvendigt.
- Henvise dig til den nærmeste skadestue, hvis du skal have en fysisk undersøgelse.
- Vurdere om din sygdom eller skade kan vente til din egen læge har åbent igen.
Tryg Lægehotline kan ikke hjælpe dig, hvis:
- Du har spørgsmål om en igangværende behandling, eller du vil have støtte til en eksisterende sygdom. I så fald skal du afklare dine spørgsmål i samråd med din egen læge.
- Du skal have fornyet en recept.
- Du har akut behov for lægebehandling - kontakt i stedet en ambulance.
Hvordan får jeg adgang til Tryg Lægehotline?
Når du har en IDA Indboforsikring, har du adgang til Tryg Lægehotline som en del af IDA Tryghed. En konsultation koster 149 kroner.
Læs mere om IDAs Indboforsikring
Har du en rejseforsikring købt efter 1.6.2022, kan du også bruge Tryg Lægehotline på din ferie i udlandet. Det er gratis for dig at bruge Tryg Lægehotline.
Læs mere om IDAs Rejseforsikring
Hvordan bruger jeg Tryg Lægehotline?
Hvis du vil bruge Tryg Lægehotline via mobiltelefon eller en tablet som fx en iPad, skal du downloade den gratis app Tryg Lægehotline.
Download Tryg Lægehotline til iPhone
Download Tryg Lægehotline til Android
Du kan også bruge Tryg Lægehotline online fra din computer.
Brug Tryg Lægehotline online via computer
Hvordan fungerer en konsultation hos Tryg Lægehotline?
Konsultationen hos Tryg Lægehotline foregår via video, så lægen kan se dig som patient.
Når du logger ind på appen Tryg Sundhed eller online, skal du logge ind med dit NemID - også selvom det ikke er dig, der er patienten.
Bruger du lægehotline via appen Tryg Sundhed, betaler du via det kontokort, som du har oplyst.
Hvornår har Tryg Lægehotline åbent?
Tryg Lægehotlines åbningstider er, når din egen praktiserende læge normalt har lukket. Det vil sige:
- Hverdage fra kl. 16 – 22
- Lørdag, søndag og helligdage fra kl. 9 – 17.