Bilulykker og skader på bilen: Sådan dækker Bilforsikringen

Hvordan dækker IDA Bilforsikring, hvis du eller andre har lavet en skade på din bil? Få hjælp her.

Bilforsikring få dækket skader på bilen

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har været ude for et biluheld?

Hvis du er involveret i en bilulykke eller fået en parkeringsskade, er det vigtigt, at du først og fremmest ringer 112, hvis nogen er kommet til skade. Derefter bør du notere følgende informationer:
  • navn og telefonnummer på de personer, som er involveret.
  • nummerpladerne på de biler, som er involveret
  • navnene på de involverede parters forsikringsselskab.
  • tag billeder af bilens skader.
Kender du ikke informationerne på de andre involverede, skal du oplyse dette når du kontakter IDA Forsikring.Hvis bilen ikke selv kan køre videre, så kontakt vejhjælp, så vejen kan blive ryddet. Skub evt. bilen ud til siden, hvis du har mulighed for det.Anmeld skaden hurtigt muligt. På den måde er det lettere at huske, hvad der er sket.

Hvad skal jeg gøre, hvis min bil har fået et stenslag?

Har bilruden har fået et stenslag eller en revne?Få hjælp til, hvad du skal gøre, hvis din bils forrude har fået et stenslag

Hvad gør jeg, hvis jeg har lavet en skade på en bil, jeg har lejet i udlandet?

Få info om, hvordan du er dækket af din forsikring når du lejer bil, motorcykel, scooter eller knallert i udlandet.Læs mere om leje af køretøjer i udlandet

Hvordan anmelder jeg en skade på min bil?

Hvis der er sket en skade på din bil, skal du anmelde skaden. Det kan du gøre på telefon 70 33 25 25 eller på hjemmesiden.Anmeld din skade online

Hvis du skal bruge vejhjælp eller akut assistance

Hvis du har brug for akut assistance, skal du kontakte Tryg Vejhjælp på 70 11 20 00.

Hvis der er sket glasskade på din bil:

Hvis der er sket en skade på din bils ruder, skal du anmelde glasskaden. IDA Forsikring har et samarbejde med Carglass, men du kan naturligvis frit vælge, om du ønsker en anden reparatør. Du kan enten kontakte Carglass på tlf. 43 22 98 61, eller anmelde glasskaden online. Ønsker du en anden reparatør, skal du kontakte skadesservice på 70 33 25 25.Anmeld glasskaden til Carglass online

Er der selvrisiko på alle skader?

Hvis du har IDA Bilforsikring med tilvalgsdækningen Nulselvrisiko (Friskade) og anmelder en skade, der skyldes brand, hærværk, påkørsel af dyr, eksplosion, lynnedslag, tyveri eller nedstyrtning, er der ingen selvrisiko.  Der er ligeledes heller ingen selvrisiko, hvis din bil bliver beskadiget i et trafikuheld, hvor du kender den skyldige modpart. Det vil sige, hvis du fx har modpartens bils registreringsnummer.
  • Har du købt en Kaskoforsikring, men anmelder du en skade på andres ting eller person samtidig med, at der ikke anmeldes en skade på din egen bil, opkræver vi ikke en selvrisiko.
  • Har du købt både en Ansvars- og Kaskoforsikring, opkræver vi kun en selvrisiko
Ovenstående er gældende på IDA Forsikrings nye Bilforsikring (betingelsesnr. 24I9). 

Har det nogen konsekvenser for min Bilforsikring, at jeg anmelder en skade?

Hvis du har haft en belastende skade på din eksisterende Bilforsikring og køber en ny bil indenfor 3 år, skal du angive en skade, når du tegner en ny forsikring. Den tidligere skade vil have konsekvenser ift. forsikringspræmien på din nye forsikring.  Vær opmærksom på, at det kun er belastende skader, som vil påvirke den næste Bilforsikring, du køber. Din eksisterende Bilforsikring stiger ikke i pris grundet skaden. 

Hvad er en belastende skade?

En skade kategoriseres som belastende, hvis du har fået dækning for en skade som ikke går under eventuelle tilvalg som fx glas eller parkeringsskade. Hvis skaden ikke går under et tilvalg på forsikringen og er forsaget af en Ikke kendt skyldig modpart, vil skaden også være belastende. Hvis du ønsker at tilføje disse tilvalg til din forsikring, kan det gøres via Min Side eller ved at kontakte os. 

Må værkstedet bruge uoriginale og/eller brugte reservedele, når Bilforsikringen betaler for reparation af min bil?

Ja, det må de. IDA Forsikring skal som forsikringsselskab ved reparation sætte bilen i samme stand som før skaden. Kan dette gøres forsvarligt ved brug af uoriginale og/eller brugte reservedele, har vi lov til at bede værkstedet benytte dette.Du kan vælge at afslå tilbuddet til den anviste reparation til fx bilen, tilbehør, ekstraudstyr, reservedele eller værktøj. I stedet kan du vælge at modtage en kontanterstatning, som svarer til den pris, som den anviste reparation ville koste.

Kan jeg låne en bil via min Bilforsikring, hvis min egen bil er til reparation efter en skade?

Hvis du har en Kaskoforsikring hos IDA Forsikring, og din bil skal repareres, stiller Tryg Reparation en lånebil til rådighed. For at du kan få en lånebil, skal din bil repareres på et af Tryg Reparations værksteder.Læs mere om lånebil og Tryg Reparation på tryg.dk

Overblik

Bilforsikring

Få overblik over dækninger med IDA Forsikrings Bilforsikring.

Læs mere og køb

Spørgsmål & svar

Få hjælp til din Bilforsikring

Få svar på de mest stillede spørgsmål om IDA Forsikrings Bilforsikring, dækninger og tilvalg.

Få svar

Kontakt

Ring eller skriv til IDA Forsikring

Har du spørgsmål til dine forsikringer, eller vil du købe en forsikring?

Telefon:

70 21 01 91

Kontakt os