Skader i boligen

Vi har samlet alle de mest stillede spørgsmål, der drejer sig om skader i din bolig. Du kan også finde information om, hvordan du anmelder en skade på din indboforsikring.

Få svar

Når du har en indboforsikring er du også omfattet af IDA TRYGhed, som er en række fordele, du kan få gavn af. IDA TRYGhed inkluderer bl.a. Tryg ID, som du kan bruge, hvis dine billeder eller personlige oplysninger er blevet misbrugt på nettet.

Læs mere, om hvordan du kan få hjælp, hvis din identitet er blevet misbrugt.

Fik du svar på dit spørgsmål?

Ja, hvis du har valgt 'elektronikskade' til din indboforsikring. Vær opmærksom på, at der er en selvrisiko på 1.113 kr. (2019) på elektronikskader.

Fik du svar på dit spørgsmål?

Du får erstattet dit indbo til dagsværdi. Dagsværdi betyder, at vi erstatter indboet til genanskaffelsesprisen minus en eventuel værdiforringelse på grund af alder og slid.

Eksempel: bliver din 5 år gamle taske stjålet, får du ubetalt en erstatning, som svarer til den pris, tasken koster i dag minus et beløb for 5-års slid og ælde.  

For cykler, el-apparater, it-udstyr og briller bliver din erstatning beregnet ud fra en afskrivningstabel. Skal du fx have erstattet en ældre cykel, får du ikke et beløb, der svarer til nyprisen. Beløbet afskrives med en vis procentdel alt efter, hvor gammel cyklen er.

Fik du svar på dit spørgsmål?

Din indboforsikring dækker, hvis din bagage bliver ødelagt eller stjålet i forbindelse med flyturen. Det kan fx være din kuffert, barnevogn eller dine ski bliver beskadiget, når flypersonalet skal transportere det fra flyet til bagagebåndet. 

Sådan anmelder du skaden

  • Når du er fremme ved din destination og opdager skaden, skal du få udarbejdet en skadesrapport (også kaldet en PIR-rapport) hos flyselskabet. Vi skal bruge rapporten som dokumentation på skaden.
  • Anmeld skaden
  • Når du har anmeldt skaden, skal du skrive til flyselskabet med dit krav om erstatning senest syv dage efter, bagagen gik i stykker.
Fik du svar på dit spørgsmål?

Hvis du har valgt at supplere din Husforsikring med tilvalget Grunddækning, er vandskader dækket som en følgeskade – se under Stormskade m.m. på Husforsikringen.

Ønsker du at være yderligere dækket, skal du vælge Udvidet vandskade. Her er du fx dækket, hvis:

  • der trænger vand ind gennem kældergulv, kældervægge og tagkonstruktioner, fordi vandet ikke kan få normalt afløb.
  • der stiger vand op fra kloak- eller grundvand.
  • fygesne, hvor der ikke er umiddelbar adgang til loftet.
  • Der siver vand ud fra synlige installationer som fx radiatorer eller akvarier.
Fik du svar på dit spørgsmål?

Ja, hvis du har købt tilvalget Kosmetiske forskelle på din Husforsikring

Sådan dækker Kosmetiske forskelle
Hvis du har haft en rørskade – fx i gulvet på badeværelset, kan du få dækket udgifterne til udskiftning af de fliser, der blev ødelagt ved reparation af rørene (på dækningen Skjulte rør- og kabelskade).

Hvis det ikke er muligt at skaffe de samme klinker/fliser som de ødelagte, kan du få dækket halvdelen af udgiften til udskiftning af hele gulvet. Dækningen gælder ved skader på toilet/baderum, bryggers og Køkken/alrum.

Fik du svar på dit spørgsmål?

Vil du anmelde en skade, der er sket i din bolig?

Anmeldelsen skal ske på din:

  • Indboforsikring
  • Fritidshusforsikring
  • Husforsikring
  • Entrepriseforsikring

Kontakt Tryg Skadeservice på telefon 70 33 25 25 eller anmeld skaden online.



Anmeld skade på din ejerskifteforsikring 

For at anmelde en skade på din ejerskifteforsikring, skal du kontakte FRIDA Agentur A/S på telefon 70 70 78 79.

Flere gode råd og vejledning til dig: 

Gode råd til boligen

VI har samlet en masse gode råd til dig, som gerne vil forebygge skader på din bolig.

Sådan undgår du ubudne gæster

Få gode råd til, hvordan du undgår at få indbrud, når du er rejst på sommerferie.