Skader i boligen

Vi har samlet alle de mest stillede spørgsmål, der drejer sig om skader i din bolig. Du kan også finde information om, hvordan du anmelder en skade på din indboforsikring.

Mest stillede spørgsmål om skader på din bolig

Kan jeg få hjælp, hvis min identitet er blevet misbrugt?

Når du har en indboforsikring er du også omfattet af IDA TRYGhed, som er en række fordele, du kan få gavn af. IDA TRYGhed inkluderer bl.a. Tryg ID, som du kan bruge, hvis dine billeder eller personlige oplysninger er blevet misbrugt på nettet.Læs mere, om hvordan du kan få hjælp, hvis din identitet er blevet misbrugt.

Kan jeg få dækket min computer, hvis jeg fx taber et glas vand i den?

Ja, hvis du har valgt dækningen Udvidet elektronikskade til din Indboforsikring. Vær opmærksom på, at der er den selvrisiko som du har valgt på din Indboforsikring.

Får jeg erstattet mit indbo til nyværdi eller dagsværdi?

Du får erstattet dit indbo til dagsværdi. Dagsværdi betyder, at vi erstatter indboet til genanskaffelsesprisen minus en eventuel værdiforringelse på grund af alder og slid.Eksempel: bliver din 5 år gamle taske stjålet, får du ubetalt en erstatning, som svarer til den pris, tasken koster i dag minus et beløb for 5-års slid og ælde.  For cykler inkl. fastmonteret tilbehør, el-apparater, it-udstyr, tøj, sko, tasker, punge, kufferter, baby- og børneudstyr, høreapparater og briller/solbriller bliver din erstatning beregnet ud fra en afskrivningstabel. Skal du fx have erstattet en ældre cykel, får du ikke et beløb, der svarer til nyprisen. Beløbet afskrives med en vis procentdel alt efter, hvor gammel cyklen er.

Dækker min forsikring, hvis min bagage bliver beskadiget på flyveturen?

Din indboforsikring dækker, hvis din bagage bliver ødelagt eller stjålet i forbindelse med flyveturen, hvis du har tilvalgt Bagagedækning. Det kan fx være din kuffert, barnevogn eller dine ski bliver beskadiget, når flypersonalet skal transportere det fra flyet til bagagebåndet. Se på Min Side om du har Bagagedækningen.

Sådan anmelder du skaden

  • Når du er fremme ved din destination og opdager skaden, skal du få udarbejdet en skadesrapport (også kaldet en PIR-rapport) hos flyselskabet. Vi skal bruge rapporten som dokumentation på skaden.
  • Når du har anmeldt skaden, skal du skrive til flyselskabet med dit krav om erstatning senest syv dage efter, bagagen gik i stykker.

Dækker Husforsikringen, hvis husets kælder bliver vandskadet?

Hvis du har valgt at supplere din Husforsikring med tilvalget Grunddækning, er vandskader dækket som en følgeskade – se under Stormskade m.m. på Husforsikringen.Ønsker du at være yderligere dækket, skal du vælge Udvidet vandskade. Her er du fx dækket, hvis:
  • der trænger vand ind gennem kældergulv, kældervægge og tagkonstruktioner, fordi vandet ikke kan få normalt afløb.
  • der stiger vand op fra kloak- eller grundvand.
  • fygesne, hvor der ikke er umiddelbar adgang til loftet.
  • Der siver vand ud fra synlige installationer som fx radiatorer eller akvarier.

Kan jeg få dækket udgifterne til at udbedre kosmetiske skader?

Ja, hvis du har købt tilvalget Kosmetiske forskelle på din Husforsikring

Sådan dækker Kosmetiske forskelle

Hvis du har haft en rørskade – fx i gulvet på badeværelset, kan du få dækket udgifterne til udskiftning af de fliser, der blev ødelagt ved reparation af rørene (på dækningen Skjulte rør- og kabelskade).Hvis det ikke er muligt at skaffe de samme klinker/fliser som de ødelagte, kan du få dækket halvdelen af udgiften til udskiftning af hele gulvet. Dækningen gælder ved skader på toilet/baderum, bryggers og Køkken/alrum.

Vil du anmelde en skade, der er sket i din bolig?

Anmeldelsen skal ske på din:
  • Indboforsikring
  • Fritidshusforsikring
  • Husforsikring
  • Entrepriseforsikring
Kontakt Tryg Skadeservice på telefon 70 33 25 25 eller anmeld skaden online.Anmeld skade online

Anmeld skade på din ejerskifteforsikring 

For at anmelde en skade på din ejerskifteforsikring, skal du kontakte FRIDA Agentur A/S på telefon 70 70 78 79. 

Indholdsfortegnelse

Kan jeg få hjælp, hvis min identitet er blevet misbrugt?

Kan jeg få dækket min computer, hvis jeg fx taber et glas vand i den?

Får jeg erstattet mit indbo til nyværdi eller dagsværdi?

Dækker min forsikring, hvis min bagage bliver beskadiget på flyveturen?

Dækker Husforsikringen, hvis husets kælder bliver vandskadet?

Kan jeg få dækket udgifterne til at udbedre kosmetiske skader?

Vil du anmelde en skade, der er sket i din bolig?

Anmeld skade på din ejerskifteforsikring

Overblik

Husforsikring

Få overblik over IDA Forsikrings Husforsikring.

Læs mere og køb

Spørgsmål & svar

Få hjælp til din Husforsikring

Få svar på de mest stillede spørgsmål om IDA Forsikrings Husforsikring, dækninger og tilvalg.

Læs mere

Kontakt

Ring eller skriv til IDA Forsikring

Har du spørgsmål til dine forsikringer, eller vil du købe en forsikring?

Telefon:

70 21 01 91

Kontakt os