Spørgsmål: Erhvervsforsikring

Hvilke erhvervsforsikringer tilbyder vi, og hvordan dækker de?

For at gøre det så nemt som muligt for dig, har vi samlet de mest stillede spørgsmål om vores erhvervsforsikringer lige her. Finder du ikke, hvad du leder efter, er du naturligvis velkommen til at kontakte os.

Hvad ønsker du hjælp til?

  • Hvem kan tegne Sygedriftstabsforsikringen?

    Du skal være medlem af IDA og have egen virksomhed, for at kunne tegne forsikringen. Det er dig, som har retten til at disponere over forsikringen - også selvom du vælger at forsikre en eller flere medarbejdere.

    Vær opmærksom på, at der i forsikringsbetingelserne (under 'Hvem er sikret, stk.3') står, at de forsikrede skal være direkte årsag til en del af virksomhedens omsætning samt, at omsætningen skal have været stabil i minimum 12 måneder, inden man tegner forsikringen. Aon og IDA Forsikring har forhandlet en særlig aftale, således at denne del af betingelserne ikke gælder.  

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Hvor meget får jeg udbetalt, hvis jeg anmelder en skade på sygedriftstabsforsikringen?

    Det er forsikringstager (virksomheden), som får udbetalt erstatning ved en skade. Som nævnt, kan du forsikre udvalgte medarbejdere, og her kan forsikringssummen variere fra person til person.

    Priseksempel
    Hvis du har forsikret en medarbejder, som får 28.736 kr. pr. måned, er forsikringssummen 10.325 kr. Forsikringssummen lyder på 10.325 kr., da dette beløb svarer til din medarbejders løn inklusiv sygedagpenge på 18.411 kr.

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Hvordan anmelder jeg en skade på min sygedriftstabsforsikring?

    Vi udbyder forsikringen i samarbejde med Aon og Købstædernes Forsikring. Du skal kontakte Købstædernes Forsikring hurtigst muligt, hvis du skal anmelde en skade. Jo hurtigere du anmelder skaden, desto bedre kan Købstæderne yde den rådgivning og vejledning, som sikrer et optimalt forløb.

    Du kan kontakte Købstædernes Forsikring på telfon 33 14 37 48.

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Er der tilfælde, hvor Netbankforsikringen ikke dækker?

    Forsikringen dækker ikke indirekte tab, (som fx avancetab, drifttab og lignende), ansattes underslæb, børsnoterede virksomheder og finansielle institutioner. Det er samtidig en betingelse for at få dækning, at virksomhedens it-systemer er beskyttet via firewalls og antivirusprogrammer, der løbende og automatisk opdateres. 

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Hvor stor forsikringssum skal jeg vælge til min netbankforsikring?

    Det er ikke altid let at vælge, hvor stor forsikringssummen skal være. For at komme et svar nærmere kan du med fordel tænke over: 

    • Hvor stort et indestående har vi på vores konti?
    • Hvor stor trækningsrettigheder har vi (kassekredit)?
    • Hvor store overførsler tillader vores bank?

     Jo større beløb, du har med at gøre, desto højere skal forsikringssummen selvfølgelig være.

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Hvad bør jeg som rådgiver være opmærksom på?
    • Du bør altid understrege overfor en kunde/samarbejdspartner, hvis du bevæger dig udenfor dit kompetence område.
    • Rådgiveransvarsforsikringen sikrer dels økonomisk dækning, men også praktisk hjælp i forbindelse med håndtering af uberettigede krav. Det kunne fx være, hvis et uberettiget krav bliver til en retssag. Her hjælper vi med at afvise kravet, men også under en eventuel retssag.
    • Vær altid opmærksom på din forsikringssum i policen i forhold til godkendelse af kontrakter.
    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Erhvervs- og produktansvar indgår både i kontor- og rådgiveransvarsforsikringen - bliver jeg dobbeltforsikret?

    Har du købt en Kontorforsikring, så indeholder den ligesom Professionel Rådgiveransvar en Erhvervs- og Produktansvarsforsikring.

    Du kan med fordel tale med kundeservice om, hvilken Erhvervs- og Produktansvarsforsikring, som bedst dækker jeres forsikringsbehov. Så undgår du at være dobbeltforsikret.

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Hvordan dækker en Bilforsikring til erhverv?
  • Hvilke typer af køretøjer dækker forsikringen?

    IDA Autopulje dækker følgende køretøjer:

    • Personbiler
    • Varebiler
    • Lastbiler
    • Traktorer og arbejdsmaskiner
    • Påhængsvogne
    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Hvordan får jeg det røde kort?

    Når du køber kaskoforsikringen, har du mulighed for at få international vejhjælp via Rød Kort-ordningen. Det Røde Kort følger din kaskoforsikring og er dit bevis på, at du kan få vejhjælp i udlandet. På selve kortet kan du læse om, hvordan og i hvilket omfang, du kan få hjælp fra SOS International, hvis du kommer ud for en skade i udlandet. 

    Det er ikke nødvendigt at medbringe Det Røde Kort, da du kan få hjælp uden. Men det er afgørende, at du husker SOS Internationals telefonnummer og medbringer bilens registreringsattest.

    SOS Internationals alarmcentral:

    • telefon +45 7010 5052 eller
    • fax +45 8621 4855
    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Hvad skal jeg gøre, hvis jeg sælger min firmabil?

    Hvis du sælger din firmabil, skal du være opmærksom på, at den nye ejer vil være dækket af din ansvars- og kaskoforsikring i op til 3 uger efter ejerskiftet, hvis han/hun ikke selv tegner en bilforsikring.

    Det er lovpligtigt at have en ansvarsforsikring, når du ejer en bil, og du kan derfor ikke selv opsige forsikringen. For at opsige forsikringen, skal bilen afmeldes hos SKAT.  

    Husk at hvis du køber en ny bil gennem en forhandler, sørger de for, at den bliver omregistreret. Køber du derimod bilen gennem en privat person, er det din opgave at sikre, at den bliver omregistreret. 

    Du kan læse mere om, hvordan du omregistrerer din bil her.

    Fik du svar på dit spørgsmål?