Spørgsmål: Indboforsikring

Hvad dækker en indboforsikring? Er min cykel dækket af Indboforsikringen? Få svar på det og meget mere.

Få gode råd, vejledning og svar på de mest stillede spørgsmål om indboforsikring. Læs, hvad du selv kan gøre for at undgå skader, og hvad du skal gøre, hvis uheldet er ude. 

Hvad ønsker du hjælp til?

  • Hvad er en indboforsikring?
  • Hvad dækker en ansvarsforsikring over?

    En ansvarsforsikring er en fast del af indboforsikringen. Ansvarsforsikringen dækker,  hvis du kommer til at gøre skade på andre personer, fx hvis du kommer til at cykle ind i en fodgænger, som kommer til skade. Uden en indboforsikring skal du selv betale for de skader, som du pådrager fodgængeren, og det kan hurtigt blive en meget dyr fornøjelse. 

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Hvem er dækket af Indboforsikringen?

    Hele din husstand er dækket af din indboforsikring. Den dækker dig, din samlever og jeres hjemmeboende børn samt op til to ekstra personer – det kan fx være, hvis du har bedsteforældre boende eller bor i et bofællesskab (vi dækker maksimalt op til tre personer). Hushjælp/au pair er også dækket. Det er en forudsætning, at personerne har samme folkeregisteradresse som dig. 

    Fremleje af værelse eller lejlighed
    Hvis du fremlejer hele din lejlighed ud, skal fremlejeren selv være forsikret. Hvis du blot lejer et værelse ud og selv bor i lejligheden, er det en anden sag. Så er din fremlejer/roommate også dækket af din indboforsikring.

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Mit barn har lånt en iPad eller computer fra skolen. Har skolen en forsikring, som dækker?

    Som udgangspunkt er det skolen, der har ansvaret for skaden, hvis dit barns iPad går i stykker. Det er, fordi skolerne ikke kan fraskrive sig ansvaret, når eleverne er forpligtede til at modtage undervisning på en computer eller en iPad. Hvis skolens forsikring ikke dækker, vil din indboforsikring dække lånte ting som fx en bærbar eller tablet mod brand, vand og tyveri. Lånte ting er også dækket mod pludselig skade de første 30 dage med en selvrisiko.

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Er min cykel dækket af indboforsikringen?

    Din indboforsikring dækker, hvis din cykel fx bliver stjålet eller udsat for hærværk. Forsikringen har en standardsum på cykler op til 13.101 kr. pr. cykel (2018). Har du cykler, der er mere værd, anbefaler vi dig at øge summen op til 27.295 kr. eller 54.590 kr. (2018)

    Skader på din cykel
    Ved et færdselsuheld dækker din indboforsikring ikke din cykel, men kun dine ejendele, som måtte tage skade som følge af uheldet. Skader på selve cyklen i forbindelse med uheldet kan du få dækket, hvis du har tilvalget 'udvidet cykelskade'. 

    Jeg vil gerne have udvidet cykelskade

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Dækker min indboforsikring en cykel airbag, som fx Hövding?
  • Hvad dækker retshjælp?

    Din indboforsikring inkluderer retshjælp inklusiv konfliktmægling. Du kan få brug for retshjælp, hvis der opstår et forhold, som du og den involverede part ikke kan blive enige om. Her skal sagen afgøres ved retten, men udgifterne til retssagen bliver dækket af retshjælpsforsikringen. Du skal dog være opmærksom på, at det ikke er alle områder, hvor retshjælp dækker.

    Klik her, og få mere information om dækningen.

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Dækker min indboforsikring droner?

    Bliver din drone fx stjålet eller ødelagt på grund af brand, vil den være dækket af din indboforsikring. Dog skal dronen veje under 7 kg og udelukkende blive brugt i en hobbymæssig sammenhæng.

    Ansvarskader
    Din indboforsikring indeholder en ansvarsdækning, som normalt dækker skader, du kommer til at forvolde på andre personer eller deres ting. Flyver du med din drone og kommer til at gøre skade på andre personer eller deres ting, skal du være opmærksom på, at vi ikke dækker ansvarsskader, hvis dronen vejer mere end 250 gram. Du skal købe en lovpligtig ansvarsforsikring, da større droner indgår under Luftfartsloven. Det kan du blandt andet gøre hos Modelflyvning Danmark.

    Læs mere på modelflyvning.dk

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Hvad gør jeg, hvis jeg gerne vil have 'pludselig skade' eller 'elektronikskade'?

    'Pludselig skade' og 'elektronikskade' er begge tilvalg til din indboforsikring.

    Har du i forvejen en indboforsikring og gerne vil supplere med et eller begge tilvalg, skal du blot give os besked.

    Skriv til os

    Har du ikke en indboforsikring, kan du købe den via vores forsikringsberegner. Her kan du vælge de to tilvalg med det samme. 

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Kan jeg få dækket min computer, hvis jeg fx taber et glas vand i den?

    Ja, hvis du har valgt 'elektronikskade' til din indboforsikring. Vær opmærksom på, at der er en selvrisiko på 1091 kr. (2018) på elektronikskader. 

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Hvad skal jeg gøre, hvis jeg køber cykel i udlandet?
  • Hvad er IDA TRYGhed?

    IDA TRYGhed er et særligt fordelsprogram til dig, som har købt en Indboforsikring. Læs mere om IDA TRYGhed

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Hvordan får jeg IDA TRYGhed?

    Har du en Indboforsikring, er du omfattet af IDA TRYGhed (som vi tilbyder i samarbejde med Tryg), som giver dig adgang til Tryg ID, Tryg i Livet® og Tryg Lægehotline.

    Tilvalg til IDA TRYGhed
    Du har mulighed for at købe følgende tilvalg:

    For at købe dem, skal du kontakte Tryg Forsikring på 78 75 90 23. Du kan også læse mere om tilvalgene eller købe dem vi tryg.dk. 

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Kan IDA TRYGhed ændre sig?

    Ja, Tryg Forsikring kan opsige og ændre IDA TRYGhed med en måneds varsel til henholdsvis den 1. januar og 1. juli hvert kalenderår. 

    En række af fordelene er baseret på samarbejdsaftaler med eksterne leverandører. Tryg Forsikring forbeholder sig ret til at ændre indholdet af IDA TRYGhed med en måneds varsel på tryg.dk til henholdsvis den 1. januar og 1. juli i kalenderåret.

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Hvordan er jeg dækket, hvis jeg får stjålet noget fra mit telt?

    Overnatter du i telt til fx en festival eller tager på telttur, dækker din indboforsikring. Den dækker, hvis du fx får stjålet dit tøj eller toiletsager (dog ikke guld og sølv m.m. ved tyveri fra telt).

    Du kan læse mere om, hvordan din indboforsikring dækker

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Kan jeg få hjælp, hvis min identitet er blevet misbrugt?

    Hvis du har købt en indboforsikring har du mulighed for at gøre brug af IDA TRYGhed. IDA TRYGhed inkluderer blandt andet Tryg ID, hvor du kan få hjælp og rådgivning i tilfælde identitetsmisbrug. 

    Læs her, hvordan vi kan hjælpe dig, hvis du har fået delt billeder eller personlige oplysninger mod din vilje. 

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Kan jeg fortsat bruge IDA TRYGhed, hvis jeg opsiger min Indboforsikring?

    Hvis du opsiger din Indboforsikring (familie), opfylder du ikke længere kravet til IDA TRYGhed. Du mister derfor automatisk adgangen til fordelene.

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Hvem er omfattet af IDA TRYGhed?

    IDA TRYGhed gælder for dig, din ægtefælle/samlever og børn, som bor i husstanden (det vil sige har samme folkeregisteradresse). Logerende og lejere er ikke omfattet. IDA TRYGhed gælder kun, når du bor i Danmark (ikke på Færøerne, i Grønland og resten af verden).

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Dækker min forsikring, hvis jeg lejer min bolig ud - fx gennem Airbnb?

    Lejer du fx din bolig ud gennem Airbnb, skal du være opmærksom på, at din Indboforsikring kun dækker, hvis dine ting fx brænder, eller hvis du får indbrud. Hvis lejeren kommer til at ødelægge noget eller stjæler dine ejendele, får du ikke erstatning.

    Du kan med fordel undersøge, om udlejningsbureauet dækker sådanne skader. 

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Får jeg rabat på min indboforsikring, hvis jeg har en alarm?

    Hvis du har en godkendt tyverialarm (med overførsel til alarmcentral) eller en lokalalarm, er du med til at nedsætte risikoen for tyveri og indbrud. Endnu en gevinst ved at have en alarm er, at du får rabat på din indboforsikring.

    Har du ikke en indboforsikring, men vil købe en, skal du i tilbuddet angive, hvilken alarm du har. Så bliver din rabat medregnet i den endelige pris. 

    Jeg har en indboforsikring og har fået installeret en alarm
    Hvis du har fået installeret en alarm - og har en indboforsikring, skal du blot ringe eller skrive til os. Så sørger vi for at opdatere din forsikring.

    Skriv til os

    En forudsætning for at få rabatten er, at du altid husker at aktivere alarmen, når du forlader huset.

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Dækker min indboforsikring, hvis jeg flytter?

    Din indboforsikring dækker i 3 mdr. på både gammel og ny adresse (fra den dag, du flytter eller har råderet over den nye bolig). Husk at fortælle os, at du flytter, så vi har de rigtige oplysninger om dig og din husstand. 

    Jeg skifter adresse

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Dækker indboforsikringen, hvis jeg lejer min lejlighed ud?

    Nej, hvis du lejer hele din lejlighed ud, skal fremlejeren selv være forsikret. Hvis du derimod blot lejer et værelse ud og selv bor i lejligheden, er det en anden sag. Så er din fremlejer/roommate også dækket af din indboforsikring.

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Er mit barns ejendele dækket på efterskolen?

    Din Indboforsikring dækker de ejendele, barnet har med. Forsikringen dækker på samme vilkår, som hvis barnet boede hjemme. Dog skal barnet forsat have folkeregisteradresse hos dig.

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Får jeg rabat på min indboforsikring, hvis jeg har en alarm?

    Hvis du har en godkendt tyverialarm (med overførsel til alarmcentral) eller en lokalalarm, er du med til at nedsætte risikoen for tyveri og indbrud. Endnu en gevinst ved at have en alarm er, at du får rabat på din indboforsikring.

    Har du ikke en indboforsikring, men vil købe en, skal du i tilbuddet angive, hvilken alarm du har. Så bliver din rabat medregnet i den endelige pris. 

    Jeg har en indboforsikring og har fået installeret en alarm
    Hvis du har fået installeret en alarm - og har en indboforsikring, skal du blot ringe eller skrive til os. Så sørger vi for at opdatere din forsikring.

    Skriv til os

    En forudsætning for at få rabatten er, at du altid husker at aktivere alarmen, når du forlader huset.

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Kan jeg få dækket min computer, hvis jeg fx taber et glas vand i den?

    Ja, hvis du har valgt 'elektronikskade' til din indboforsikring. Vær opmærksom på, at der er en selvrisiko på 1091 kr. (2018) på elektronikskader. 

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Kan jeg få hjælp, hvis min identitet er blevet misbrugt?

    Hvis du har købt en indboforsikring har du mulighed for at gøre brug af IDA TRYGhed. IDA TRYGhed inkluderer blandt andet Tryg ID, hvor du kan få hjælp og rådgivning i tilfælde identitetsmisbrug. 

    Læs her, hvordan vi kan hjælpe dig, hvis du har fået delt billeder eller personlige oplysninger mod din vilje. 

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Får jeg erstattet mit indbo til nyværdi eller dagsværdi?

    Du får erstattet dit indbo til dagsværdi. Dagsværdi betyder, at vi erstatter indboet til genanskaffelsesprisen minus en eventuel værdiforringelse på grund af alder og slid.

    Eksempel: bliver din 5 år gamle taske stjålet, får du ubetalt en erstatning, som svarer til den pris, tasken koster i dag minus et beløb for 5-års slid og ælde.  

    For cykler, el-apparater, it-udstyr og briller bliver din erstatning beregnet ud fra en afskrivningstabel. Skal du fx have erstattet en ældre cykel, får du ikke et beløb, der svarer til nyprisen. Beløbet afskrives med en vis procentdel alt efter, hvor gammel cyklen er.

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Dækker min forsikring, hvis min bagage bliver beskadiget på flyveturen?

    Din indboforsikring dækker, hvis din bagage bliver ødelagt eller stjålet i forbindelse med flyturen. Det kan fx være din kuffert, barnevogn eller dine ski bliver beskadiget, når flypersonalet skal transportere det fra flyet til bagagebåndet. 

    Sådan anmelder du skaden

    • Når du er fremme ved din destination og opdager skaden, skal du få udarbejdet en skadesrapport (også kaldet en PIR-rapport) hos flyselskabet. Vi skal bruge rapporten som dokumentation på skaden.
    • Anmeld skaden
    • Når du har anmeldt skaden, skal du skrive til flyselskabet med dit krav om erstatning senest syv dage efter, bagagen gik i stykker.
    Fik du svar på dit spørgsmål?