Gæstebudsskade: hvordan dækker forsikringen?

Ved du, hvad en gæstebudsskade betyder, og hvordan din forsikring dækker? Læs videre her og bliv klogere.

Når gæster kommer til at ødelægge noget, kalder man det i forsikringsmæssig regi for en gæstebudsskade. Det er fx en gæstebudsskade, når en gæst kommer til at spilde kaffe på din sofa eller vælter en vase. Det er ikke alle forsikringsselskaber, som dækker gæstebudsskader, men det gør IDA Forsikrings Indboforsikring.

Hvad, hvis en gæst kommer til at lave en skade?

Hvis en gæst kommer til at ødelægge noget, når vedkommende er på besøg hos dig, vil det være deres ansvarsforsikring (som er en del af indboforsikringen), som dækker. Men som nævnt, er det ikke alle selskaber, som dækker.

Vi anbefaler derfor, at du beder din gæst kontakte sit forsikringsselskab og finde ud af, om indboforsikringen dækker gæstebudsskader. Hvis gæstens forsikring dækker, kan du få erstattet skaden fratrukket forsikringens eventuelle selvrisiko. Hvis forsikringen ikke dækker, kan du prøve at anmelde skaden på din indboforsikring og søge om erstatning. 

Hvad, hvis jeg er gæst og kommer til at lave en skade?

Hvis du derimod er på besøg hos nogen og kommer til at ødelægge noget, er det din ansvarsforsikring (en del af indboforsikringen), som dækker. Værten kan dermed få skaden erstattet (fratrukket selvrisiko)

Det er dig, som skal anmelde skaden, og det er også dig, som får udbetalingen.