Spørgsmål: Fejl- og uheldsforsikring

Er du i tvivl om, hvad din Fejl- og uheldsforsikring dækker? Ved du, hvilke skader du kan få erstatning for? 

Få hurtigt svar på et spørgsmål om Fejl- og uheldsforsikringen.

Hvad ønsker du hjælp til?

  • Hvad er en fejl- og Uheldsforsikring?
  • Hvad betyder funktionsfejl?

    Funktionsfejl er indefra kommende skader, der umiddelbart ikke er nogen synlig forklaring på. Fejl- og uheldsforsikringen dækker funktionsfejl på dine elektriske apparater, der er købt som nye, i 4 år fra første købsdato (og som lovligt forhandles i Danmark).

    Hvis du køber et brugt elektrisk apparat, er det dækket fra den dato, du anskaffer apparatet og indtil 4 år fra den oprindelige første købsdato. En eventuel skade skal være konstateret og anmeldt inden for denne 4 års periode. Bemærk, at der er en selvrisiko på 500 kr. pr. skade.

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Hvordan defineres pludselig skade?

    Ved pludselig skade forstås en skade, som skyldes en udefra kommende og øjeblikkelig virkende årsag. Årsag og virkning skal således ske samtidigt. 

    Forsikringen dækker pludselige skader på næsten alle private indbogenstande. I forsikringsbetingelserne for Indboforsikring(familie) kan du se alle de indbogenstande, som Fejl- og uheldsforsikringen dækker.

    Bemærk, at der er en selvrisiko på 1.000 kr. pr. skade.

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Hvor mange skader må jeg anmelde?

    En forsikring er i princippet til for, at den kan blive brugt, men alligevel er det vigtigt at understrege, at du bør tænke over, hvor mange skader du anmelder. Anmelder du fx gentagne gange, at du har tabt din smartphone i toilettet, kan det i værste fald ende med en sanering (forsikringen bliver opsagt). Brug derfor din forsikring med omhu og tænk også over, hvor meget den ødelagte ting har kostet. Kan det betale sig at bruge forsikringen til at få erstatning for en mikroovn til 700 kr.? Eller vil det være smartere at bruge den i forbindelse med dyrere skader?

    Inden du anmelder skaden så husk også, at der er en selvrisiko på 500 kr. for funktionsfejl og 1.000 kr. for pludselig skade. 

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Er der skader, som forsikringen ikke dækker?

    Eksempler på fejl/skader, som Fejl- og uheldsforsikringen ikke dækker

    • Skader på motoriserede haveredskaber, el-scootere og elektriske genstande, der udelukkende er til udendørs brug.
    • Skader, der består af ridser, skrammer og afskalning eller anden kosmetisk skade fx farveforskelle.
    • Skader, der skyldes slitage, mangelfuld vedligeholdelse, fejlbehandling, fejltilslutning, forkert reparation eller skader, der sker under reparation.
    • Fejl i og tab af software, data mv. samt pixelfejl.
    • Skader, der er dækket af en garanti, serviceordning eller sælgers ansvar i henhold til købeloven.
    • Skader, der skyldes forsæt, eller at sikrede har udvist grov uagtsomhed.
    • Skader, der er forvoldt af dyr.
    • Sodskader fra ikke forskriftsmæssigt indrettet fyringsanlæg/ildsted samt levende lys, olielamper, gryder og lignende.
    • Brugte apparater, der var beskadigede på anskaffelsestidspunktet.
    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Hvad koster Fejl- og Uheldsforsikringen?

    Fejl- og Uheld er en tilvalgsdækning til din Indboforsikring, og koster 609 kr. (indeks 2017) om året. 

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Hvor mange skader må jeg anmelde?

    En forsikring er i princippet til for, at den kan blive brugt, men alligevel er det vigtigt at understrege, at du bør tænke over, hvor mange skader du anmelder. Anmelder du fx gentagne gange, at du har tabt din smartphone i toilettet, kan det i værste fald ende med en sanering (forsikringen bliver opsagt). Brug derfor din forsikring med omhu og tænk også over, hvor meget den ødelagte ting har kostet. Kan det betale sig at bruge forsikringen til at få erstatning for en mikroovn til 700 kr.? Eller vil det være smartere at bruge den i forbindelse med dyrere skader?

    Inden du anmelder skaden så husk også, at der er en selvrisiko på 500 kr. for funktionsfejl og 1.000 kr. for pludselig skade. 

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Hvor mange skader må jeg anmelde?

    En forsikring er i princippet til for, at den kan blive brugt, men alligevel er det vigtigt at understrege, at du bør tænke over, hvor mange skader du anmelder. Anmelder du fx gentagne gange, at du har tabt din smartphone i toilettet, kan det i værste fald ende med en sanering (forsikringen bliver opsagt). Brug derfor din forsikring med omhu og tænk også over, hvor meget den ødelagte ting har kostet. Kan det betale sig at bruge forsikringen til at få erstatning for en mikroovn til 700 kr.? Eller vil det være smartere at bruge den i forbindelse med dyrere skader?

    Inden du anmelder skaden så husk også, at der er en selvrisiko på 500 kr. for funktionsfejl og 1.000 kr. for pludselig skade. 

    Fik du svar på dit spørgsmål?
  • Er der skader, som forsikringen ikke dækker?

    Eksempler på fejl/skader, som Fejl- og uheldsforsikringen ikke dækker

    • Skader på motoriserede haveredskaber, el-scootere og elektriske genstande, der udelukkende er til udendørs brug.
    • Skader, der består af ridser, skrammer og afskalning eller anden kosmetisk skade fx farveforskelle.
    • Skader, der skyldes slitage, mangelfuld vedligeholdelse, fejlbehandling, fejltilslutning, forkert reparation eller skader, der sker under reparation.
    • Fejl i og tab af software, data mv. samt pixelfejl.
    • Skader, der er dækket af en garanti, serviceordning eller sælgers ansvar i henhold til købeloven.
    • Skader, der skyldes forsæt, eller at sikrede har udvist grov uagtsomhed.
    • Skader, der er forvoldt af dyr.
    • Sodskader fra ikke forskriftsmæssigt indrettet fyringsanlæg/ildsted samt levende lys, olielamper, gryder og lignende.
    • Brugte apparater, der var beskadigede på anskaffelsestidspunktet.
    Fik du svar på dit spørgsmål?