Derfor kan IDA Forsikring tilbyde dig så billige forsikringer

IDA Forsikring er ikke en traditionel udbyder af forsikringer. Det mærker du som IDA-medlem ved gode dækninger til priser, som kun kan slås i helt særlige tilfælde. Læs selv, hvorfor vi er tæt på at garantere dig, at du ikke finder billigere forsikringer andre steder. 

Det er ikke tilfældigt, at IDA Forsikring konsekvent ligger i top, når der bliver sammenlignet forsikringspriser. For IDA Forsikring er ikke en traditionel udbyder af forsikringer.  

IDA Forsikring er en selvstændig forening og ledes af sin egen bestyrelse, som suverænt bestemmer produktudbud og prisniveau. Og i forhold til kommercielle forsikringsselskaber med aktionærer, der skal have et overskud fra deres investering, har IDA Forsikring kun medlemmer, der skal have god rådgivning og lave priser.  

Forsikringsmarkedet består af mange forskellige forsikringstyper og aktører med specielle kompetencer og fordele. Men ifølge Nils Holm Jørgensen, der er direktør for IDA Forsikring, viser en vækst på 13 procent for IDA Forsikrings forretning i 2019 med al tydelighed, at priserne i IDA Forsikring samlet set er helt i bund for det danske marked.  

“De 13 procent er højere end både IDAs egen medlemsvækst og forsikringsbranchen generelt. Og det skal tages som udtryk for, at vi er stærkt konkurrencedygtige. For forsikringsmarkedet er generelt drevet af pris,” siger Nils Holm Jørgensen.  

 

Medlemmer er gode til at passe på deres ting 

For ganske nyligt lavede den danske pris-sammenligningsportal, Samlino en analyse af danske bilforsikringer. Og den gav det samme billede, som den slags analyser giver hver gang, de bliver lavet: IDA Forsikring har et meget konkurrencedygtigt produkt.  

“IDA Forsikring ligger i top-3 i mindst 96 % af tilfældene på tværs af aldersgrupper undtaget +61-årige (hvor IDA er i top 3 i 86 % af tilfældene). Og trækkes samlerabat fra ligger IDA med rank 1 i 93 % af tilfældene (læs: Er billigst) og i top-3 i reelt alle tilfælde,” står der blandt andet i analysen.

En simpel årsag til, at IDA Forsikring kan holde priserne så langt nede, er, at IDAs medlemmer har en mindre risikofyldt adfærd end den brede befolkning. Medlemmerne er ganske enkelt gode til at passe på deres ting. Det viser de såkaldte skadeprocenter, som er den andel medlemmerne betaler for forsikringerne, der rent faktisk bruges til skader.  

“Selv med de meget lave priser, vi kører med, giver forretningen et lille overskud, og det er jo dokumentation for, at vores medlemmer har en helt særlig adfærd,” fortæller Nils Holm Jørgensen.

Samtidig drives IDA Forsikring særdeles effektivt, hvilket giver og dokumenteres af et meget lavt omkostningsniveau. De fleste medlemmer er fx vant til selvbetjening og bruger derfor IDA Forsikrings onlineløsninger. Det giver hurtig sagsbehandling og øget tilgængelighed døgnet rundt for medlemmerne. Og det frigiver medarbejdere til andre opgaver og til at levere en god rådgivning.  

“Der findes ikke én rådgiver i IDA Forsikring, der kan få bonus. Derfor sker der intet salgspres. Vi er nok et af de meget få huse på det danske marked, der alene måler vores folk på to parametre: Medlemmernes tilfredshed og Produktivitet,” siger Nils Holm Jørgensen.  

Derudover er det værd at vide, at IDA Forsikring sammensætter sit udbud blandt flere leverandører for at gøre det bedst og billigst muligt for medlemmerne. IDA Forsikring er et eksempel på en gruppeordning, hvor medlemmernes økonomiske interesser bliver varetaget gennem IDA. IDA kan forhandle vilkår på plads for en stor samlet gruppe, som medlemmerne aldrig vil kunne gøre enkeltvis. Derfor er den primære forsikringsleverandør Tryg, men for fx tandforsikringer og lønsikringer er der lavet aftaler med andre udbydere.