Corona og rejser: Sådan dækker rejseforsikringen

Fra 15. oktober 2021 dækker din rejseforsikring som normalt, men tjek stadig rejsemålets indrejseregler og restriktioner.

Udenrigsministeriets normaliserer rejsevejledningerne efter corona fra 15. oktober 2021. Det betyder, at rejsevejledningerne ikke længere farvemarkeres efter COVID-19 situationen i landet, men efter de normale sikkerhedsfaktorer som fx terror, krig og uro.

Ændringen betyder, at din rejseforsikring dækker normalt som i tiden før corona.

Tjek indrejseregler og corona-restriktioner før rejsen

Flere lande er fortsat ramt af corona. Selvom Udenrigsministeriets rejsevejledninger ikke længere tager højde for corona, skal du være opmærksom på, at flere lande eller områder stadig er ramt af corona og restriktioner i større eller mindre grad.

Husk at tjekke indrejserejseregler på dit rejsemål i Udenrigsministeriets rejsevejledning.

Sådan finder du ud af, hvilke regler der gælder på din destination:

  • Gå til Udenrigsministeriets rejsevejledning på um.dk 
  • Vælg det land, du vil se rejsevejledning for.
  • Gå til afsnittet "Generel anbefaling"
  • Klik på linket "indrejseregler og karantæneregler og testkrav" (står med rødt midt på siden).
  • På den side, du kommer til, skal du læse afsnittet Rejserestriktioner.

Det er dit eget ansvar at holde dig opdateret om regler og rejserestriktioner. Fx dækker forsikringen ikke, hvis du / I bliver afvist af flyselskabet eller på rejsedestinationen, fordi krav om vaccination eller corona-test ikke er overholdt.

Følg myndighedernes retningslinjer

Vi anbefaler, at du altid overholder Udenrigsministeriets rejsevejledninger og myndighedernes retningslinjer.

Vær opmærksom på, at myndighederne kan fraråde alle rejser til et område/land, hvis der kommer en ny bekymrende variant af COVID-19 i omløb, ligesom Udenrigsministeriet kan fraråde udenlandsrejser af andre årsager.

Hvornår og hvordan anmelder jeg skader til rejseforsikringen eller afbestillingsforsikringen?

Vi kan først tage stilling til dækning 3 dage før afrejse, hvis du fx ikke kan opfylde indrejsekrav og dermed ønsker at benytte din afbestillingsdækning. Du kan anmelde skaden online.

Udfyld en skadeanmeldelse online via Min Side på tryg.dk

FAQ OM CORONA OG REJSER:

Før rejsen:

Jeg skal bruge et brev, der dokumenterer min rejseforsikring til brug i mit indrejseformular/turistvisum. Hvordan får jeg fat i sådan et brev?

Du kan sende os en besked med udrejse dato, hjemrejse dato, land, navn og cpr.nr. på de rejsende fra din husstand og svare på, om I er vaccinerede. Herefter kan vi sende et brev til dig.

Skriv til IDA Forsikring her

Dækker afbestillingsforsikringen, hvis jeg eller en fra min husstand er nær kontakt til en smittet og derfor ikke kan rejse?

Afbestillingsforsikringen dækker, hvis myndighederne kræver selv-isolation før afrejse, og du dermed ikke kan rejse.

Hvornår er du nærkontakt? Læs reglerne på coronasmitte.dk

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg køber en rejse til et land, der var lukket for indrejse på købstidspunktet, og der forsat er lukket ved afrejse?

Din afbestillingsforsikring dækker ikke, hvis du køber en rejse til et land, der er lukket for indrejse, når du booker/køber din rejse, og der stadig er lukket for indrejse ved afrejse.

Hvad gør jeg, hvis min coronatest inden afrejse er positiv?

Hvis du har en positiv coronatest, sidestiller vi det med akut sygdom. Dette gælder også, selvom du ikke har symptomer. Din afbestillingsforsikring dækker derfor din rejse.

Hvordan er jeg stillet, hvis mit formål med rejsen ikke kan gennemføres – hvis jeg fx skal på en skirejse, og skisportsområdet er nedlukket?

Afbestilling vil dække, hvis et land som fx Østrig lukker deres skisportsområder, og du kan dokumentere, at du skulle på skirejse, og rejsens formål dermed ikke kan gennemføres, og at du købte rejsen, mens landet var åbent for indrejse.

Hvordan er jeg stillet, hvis min destination går i lockdown / landet bliver lukket pga coronarestriktioner?

Hvis du/I snart skal rejse dertil på ferie, opfordrer vi til, at du løbende holder dig opdateret om situationen via Udenrigsministeriets rejsevejledning, den danske ambassade i landet og medier. Vi vil også opfordre dig til at kontakte din rejsearrangør for at høre, hvordan du skal forholde dig.

Hvis din rejsearrangør ikke kan hjælpe dig eller en udgift ikke refunderes af flyselskabet eller hotellet, hjælper din rejseforsikrings afbestillingsdækning dig. Det gør vi ekstraordinært i IDA Forsikring, selvom det danske Udenrigsministerium lige nu ikke fraråder rejser til landet.

Dækker forsikringen afbestilling af rejsen ved indskærpede indrejsekrav som fx 3 dages pålagt karantæne ved indrejse?  

Det vil ikke være dækket, da landet ikke er lukket, og formålet med rejsen ikke er aflyst.

Dækker min afbestilling, hvis der er krav om 3. vaccinestik for indrejse, og jeg eller en fra min husstand ikke når at få det tilbudt fra de danske sundhedsmyndigheder før planlagt afrejse?

Hvis du ikke har fået tilbudt at få 3. vaccinestik fra de danske sundhedsmyndigheder før rejse, vil din afbestilling dække afbestilling af rejsen, når kravet er indført efter køb af din rejse.

Dækker min afbestillingsforsikring, hvis jeg for nylig har haft corona og derfor tester positiv før afrejse og dermed ikke må rejse?

Afbestillingsforsikringen dækker, hvis der er indrejsekrav om negativ test fx 48 timer før afrejse, og du ikke kan opfylde dette, fordi du har haft corona inden for de sidste 12 uger. Det er dog et krav for dækning, at destinationslandet ikke godkender tidligere smitte i form af positiv test/immunitetspas.

På rejsen:

Dækker rejseforsikringen, hvis jeg skal i karantæne på rejsen, fordi jeg eller en medforsikret er syg med corona?

Hvis du bliver påbudt karantæne, fordi du eller en af de medforsikrede får en positiv COVID-19 test under rejsen, dækker forsikringen ekstraudgifter til ophold, forplejning og en ny hjemrejse, hvis den oprindelige hjemrejsedato forpasses. Dækningen forudsætter, at du rejste ud, mens destinationen var åben, og du er færdigvaccineret eller har været smittet med COVID-19 for nylig.

Dækker forsikringen, hvis jeg skal i karantæne på rejsen, fordi jeg er nærkontakt til en person med corona, der ikke er en af mine medforsikrede?

Hvis du bliver påbudt karantæne, fordi du eller en af de medforsikrede betragtes som nærkontakt og får en positiv COVID-19 test under rejsen, dækker forsikringen ekstraudgifter til ophold, forplejning og en ny hjemrejse, hvis den oprindelige hjemrejsedato forpasses. 

Yderligere dækker din rejseforsikring karantæne, hvis du i følge de lokale myndigheders oplysninger er nær kontakt til en smittet ukendt person (f.eks. en anden passager i flyet). Du får dækket udgifter til hotel og ny flybillet hjem.

Dækker min rejseforsikring udgifter til test ved indrejse eller udrejse i et land eller evt. krav om løbende test under min rejse?

Din rejseforsikring dækker ikke udgiften til PCR/kviktest/selvtest på din rejse.