Coronavirus: Sådan skal du forholde dig i forhold til rejser

Afbestillingsforsikringen dækker, såfremt Udenrigsministeriet fraråder indrejse til en destination p.g.a. stor risiko for smitte. Du kan imidlertid ikke længere tilkøbe en afbestillingsforsikring i den nuværende situation.

Ønsker du at afbestille din rejse p.g.a corona-virus

  • Skal du først kontakte dit rejsebureau/flyselskab for at undersøge muligheden for ombookning eller refusion af billetten.

  • Hvis dit rejsebureau eller flyselskab ikke yder fuld refusion eller ombooking af din rejse, så vent med at afbestille, til der er tre døgn til afrejse.
  • IDA Forsikring dækker afbestilling af  rejser til lande, hvor Udenrigsministeriet fraråder alle rejser eller fraråder ikke-nødvendige rejser. Afbestillingsforsikringen dækker også ved mellemlandinger eller transit i disse lande.

  • Afbestilling forudsætter, at du har dækningen på din rejseforsikring.

Du kan se din rejseforsikring på Min side og om du har afbestilling via Min side.

Hvordan får jeg refunderet min rejse ved afbestilling?

Vi har i øjeblikket travlt med at hjælpe danskere hjem fra udlandet.

Efter Udenrigsministeriets udmelding fredag d. 13. marts, kan vi først afgøre, om din rejse er dækket ved afbestilling, når der er tre døgn til afrejse.

Du kan være med til at sikre, at vi kan hjælpe dem med akut behov, hvis du venter med at kontakte os til 3 dage før afrejse.

Når der er under tre døgn til, at du skulle rejse, kan du aktivere din Afbestillingsdækning.

Du skal anmelde dit ønske om dækning for dine rejseudgifter via Tryg

Er du i udlandet?

Kontakt dit rejsebureau eller flyselskab for at få information om, hvordan du kommer hjem, og følg de lokale myndigheders instruktioner. Retningslinjerne ændrer sig løbende.

Hvis du ikke kan få hjælp hos dit rejsebureau eller flyselskab, så kontakt Tryg Forsikring på +4544688200.

Til trods for ekstra bemanding har vi meget travlt, og håber på din forståelse og tålmodighed, hvis der er kø på telefonerne.

Du kan kontakte Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter 24/7 på 33 92 11 12, hvis du har brug for rådgivning.

Evakuering - hvordan skal du forholde dig?

Hvis du skal hjem indenfor den næste uge, skal blive du på destinationen og afvente normal hjemrejse. Hvis du er utryg ved at være på rejsemålet dækker vi evakuering.

Hvis du er bekymret for, om dit fly afgår planmæssigt, må du kontakte flyselskabet.   

Hvis du skal evakueres, fordi der er mere end en uge til oprindelig hjemrejse, så dækker vi gebyr til ombooking eller ekstraudgifter til hjemrejse på økonomiklasse.

Du skal altid kontakte flyselskabet og forsøge at få ombooket billetterne før der købes nye økonomi flybilletter.

Hvis oprindelige flybilletter ikke kan benyttes, skal du forsøge at få refusion fra flyselskabet helt eller delvist (ex. flyskatter og afgifter). Dette beløb skal fratrækkes vores udgift.  

Hvis du ikke har en oprindelig hjemrejsebillet, dækker vi ikke udgifter til evakuering.  
 
Udenrigsministeriet anbefaler, at du tilmelder sdg Udenrigsministeriets Danskerliste og opfordrer til, at du kontakter nærmeste ambassade eller konsulat, hvis du har brug for hjælp.  

Forsikringen udbetaler ikke erstatningsrejse eller ødelagte rejsedøgn i forbindelse med Evakuering.

Hvis Udenrigsministeriet opfordrer til at være ekstra forsigtig

IDA Forsikring dækker ikke afbestilling af rejser til områder eller lande, hvor Udenrigsministeriet opfordrer til at være ekstra forsigtig

Udenrigsministeriet fraråder alle rejser til:

  • Kina: Provinsen Hubei
  • Italien: regionerne Piemonte, Lombardiet, Emilia-Romagna, Aostadalen, Venete og Marche
  • Iran
  • Sydkorea: Byen Daegu og provinsen Gyeongbuk
  • Østrig: Skisportsområdet Ischgl i delstaten Tyrol

Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser til

  • Resten af verden

En ikke-nødvendig rejse er fx den almindelige turistrejse - d.v.s ferie til et land hvor du ikke har nogen former for forudgående kendskab eller lokalt netværk.

Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser frem til d. 13. april.

Relevante hjemmesider

Spørgsmål og svar: Coronavirus

I øjeblikket dækker vi rejser til Kina, Hong Kong eller Taiwan. I forhold til andre lande anbefaler vi, at du holder dig orienteret på UM’s hjemmeside og på Tryg.dk, da vi løbende følger udviklingen. Kontakt også dit rejsebureau for at høre, om de gennemfører rejsen.

Fik du svar på dit spørgsmål?

Situationen ændrer sig hele tiden og kan nå at ændre sig inden sommerferien. Derfor er jeg nødsaget til at bede dig om at ringe igen, når der er 14 dage til afrejse, hvor vi vil tage endelig stilling til, om vi kan dække.

Hold dig også orienteret på UM’s hjemmeside og på idaforsikring.dk , da vi løbende følger udviklingen.

Kontakt også dit rejsebureau for at høre, om de gennemfører rejsen.

Fik du svar på dit spørgsmål?

I det tilfælde må I kontakte Tryg Alarm på 4468 8200, som vil hjælpe jer med eventuelle udgifter til forlænget ophold, indtil I kan rejse hjem igen.

Fik du svar på dit spørgsmål?

Vi dækker ødelagte rejsedøgn, hvis I bliver syge, men ikke hvis I bliver holdt i karantæne på grund af andres sygdom.

Fik du svar på dit spørgsmål?

Forsikringen dækker ikke udgifter til tabt arbejdsfortjeneste. I det tilfælde, må du kontakte din arbejdsgiver.

Fik du svar på dit spørgsmål?

Forsikringen dækker kun, når destinationen er Kina, Hong Kong eller Taiwan. Du må kontakte flyselskabet og få refunderet dine flybilletter og så må du forsøge at bestille flybilletter med et andet flyselskab. Vi dækker ikke ekstraudgifter, hvis flybilletten er dyrere end den du oprindeligt havde. 

Fik du svar på dit spørgsmål?

Vi dækker ikke afbestilling på grund af frygt for at blive afvist. Hvis I ikke har feber på afrejsedagen, må I tage af sted. Bliver I mod forventning afvist, må I kontakte Tryg Alarm på 4468 8200, som kan hjælpe med ekstraudgifter til returrejsen til DK og evt. forlænget ophold, hvis I er syge.

Fik du svar på dit spørgsmål?

Ja, IDA Forsikring dækker afbestilling af rejser med mellemlanding / transit i lande, som Udenrigsministeriet fraråder indrejse til.

Fik du svar på dit spørgsmål?

Ja, er du sat i karantæne af de danske sundhedsmyndigheder på grund af risiko for Coronasmitte, og du derfor ikke kan påbegynde en planlagt udlandsrejse, så dækker vi afbestilling af rejsen. 

Fik du svar på dit spørgsmål?

Ingen myndigheder kan med sikkerhed sige, hvordan coronasmitte udvikler sig over de kommende uger og måneder. Det gælder i Danmark og for resten af verden. Situationen i dag er med sikkerhed ikke den samme, når påsken står for døren, eller når vi kommer til sommerferien.

Din rejseforsikring vil dække afbestilling, såfremt der ikke var indrejse forbud/frarådes alle ikke nødvendige rejser, da du bookede din rejse/betalte depositum/rater af depositum til den valgte destination, såfremt du må afbestille din rejse senere fordi der frarådes indrejse/ frarådes alle ikke nødvendige rejser pga. Corona Virus.

Fik du svar på dit spørgsmål?

Er du sat i karantæne af de danske sundhedsmyndigheder på grund af risiko for Coronasmitte, og de derfor ikke kan påbegynde en planlagt udlandsrejse, så dækker vi afbestilling af rejsen.
 
Er det ikke sundhedsmyndighederne der anbefaler karantæne, men en arbejdsgiver, så er der ingen dækning.

Fik du svar på dit spørgsmål?

Årsrejseforsikringen dækker afbestilling af rejser i Danmark, hvis hovedformålet med rejsen er aflyst.

Hvis du har købt hotel- spa- eller kroophold, som du ikke ønsker at gennemføre, men hotellet/kroen fortsat tager mod gæster, så kan du ikke afbestille.

Du kan kontakte hotellet, kroen og hører, om de kan udsætte opholdet.

Fik du svar på dit spørgsmål?

Du får ikke dækket udgifter fra os, hvis du får tilbudt ombooking eller får et gavekort fra rejsearrangøren. I det tilfælde har du ikke noget krav om dækning af udgifter.

 

Jf. vores vilkår dækker vi kun det, som du ikke får refusion for fra rejseselskabet. Et gavekort er også refusion.   

Fik du svar på dit spørgsmål?

Du skal rette sig efter rejsearrangørens bestemmelser, når det er en pakkerejse.

Hvis rejsebureauet oplyser, at du skal indbetale restbeløb, så skal du gøre det. Vi kan ikke vide, hvordan situationen ser ud på afrejsetidspunktet, så er der en mulighed at rejsen kan gennemføres, dækker IDA Forsikring ikke.

Hvis Udenrigsministeriet fortsat fraråder indrejse på afrejsetidspunktet, så er rejsebureauet forpligtet til at refundere rejseudgiften til dig i henhold til reglerne om pakkerejser.

Hvis du vælger ikke at indbetale restbeløb, dækker forsikringen ikke udgift til depositum.

IDA Forsikring først tager stilling til afbestilling, når der er 72 timer til afrejse, og du skal derfor vente med at afbestille din rejse.

Fik du svar på dit spørgsmål?

Hvis der er tale om en rejse, som du selv har arrangeret, og der ikke er et rejsebureau bag, men f.eks. at du skal indbetale et stort beløb til et hotel eller en arrangør i udlandet: så skal du starte med at kontakte hotellet og høre, om restbeløbet kan udsættes.

Kan indbetaling af restbeløbet ikke udsættes, vurderer IDA Forsikring din sag i forhold til afrejsetidspunktet. Ring til Tryg Skadeservice tlf. 44 68 82 00

 

Fik du svar på dit spørgsmål?

Rejseforsikringen dækker ikke udgifter en ny til rejsen, som man går glip af, fordi man er blevet evakueret på baggrund af udenrigsministeriets vejledning om hjemrejse før tid grundet Coronavirus, ej heller kompensation for ødelagt rejsedøgn.

Fik du svar på dit spørgsmål?

Vi dækker fortsat sygdom/ tilskadekomst m.v.. Vi kan dog ikke garantere assistance eller hjemtransport - og du kan ikke ringe senere og bliver evakueret.
Hvis flyene bliver indstillet pga lukket luftrum, dækker vi ikke udgifter til ufrivilligt ophold eller nye flybilletter hjem. 

Fik du svar på dit spørgsmål?

Nej, IDA Forsikring dækker ikke afbestilling af pakkerejser i udlandet. Vi dækker heller ikke pakkerejser købt i Danmark p.g.a. Folketingets nyligt vedtagne økonomiske hjælpepakke til rejsebranchen.

Du er nødt til at søge økonomisk kompensation hos det firma, som du købte pakkerejsen hos.

Læs mere om definitionen af en rejsepakke hos Rejsegarantifonden

Fik du svar på dit spørgsmål?

Nej, vi yder ikke erstatning i det tilfælde. Når du har fået en voucher el. lign,  så har du fået dækket din udgift.

Vi kan kun opfordre dig til at kontakte flyselskabet og høre, om du kan få økonomisk refusion, hvis du ikke kan benytte dig af en voucher.

IDA Forsikring dækker ikke, selvom du oplyser, at du ikke har mulighed for at rejse indenfor den tidshorisont, som flyselskabet har givet dig

Fik du svar på dit spørgsmål?

Nej - desværre ikke.

IDA Forsikring dækker kun afbestilling af din rejse i Danmark, hvis du ikke kan påbegynde rejsen på grund af akut opstået sygdom, tilskadekomst, dødsfald m.v.


Fik du svar på dit spørgsmål?

Det kan du desværre ikke.

Din afbestillingsforsikring dækker kun, når et planlagt offentligt arrangement i udlandet bliver aflyst.

Derfor dækker IDA Forsikring ikke udgifter til hoteller, sommerhuse med videre i forbindelse med et privat arrangement i Danmark, som en konfirmation eller et bryllup der bliver aflyst.

Fik du svar på dit spørgsmål?